Hoe verklein je de milieu-impact van vervoer zonder in te leveren op bewegingsvrijheid? Een goede en terecht vraag. Het antwoord is volgens Twinning Energy simpel: met waterstof als brandstof. Lees hier hun verhaal.
Mobiliteit verduurzamen is een grote uitdaging binnen de energietransitie. Want hoe verklein je de milieu-impact van vervoer zonder in te leveren op bewegingsvrijheid? Het antwoord is volgens Twinning Energy simpel: met waterstof als brandstof.
Een waterstofauto wordt aangedreven door een elektromotor. Een brandstofcel zet waterstof en zuurstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Hierbij komen geen broeikasgassen vrij. Het enige afvalproduct is zuiver water. “Daarmee is rijden op waterstof een prima alternatief voor rijden op fossiele brandstof”, vertelt Wim Peels van Twinning Energy, dat zich inzet om waterstof de brandstof van de toekomst te maken. “Personenauto’s, bussen, bestel-, vracht- en vuilniswagens: allemaal kunnen ze er op rijden, met als enige uitstoot water. Met deze mogelijkheden kunnen organisaties hun hele wagenpark verduurzamen.”
Op dit moment zijn het Hyundai en Toyota die op de Nederlandse markt auto’s hebben die op waterstof kunnen rijden. De nieuwste modellen personenauto’s houden het op een volle tank zo’n 660 kilometer vol. Wim Peels: “Dit is een groot voordeel in vergelijking met elektrische auto’s die op een batterij rijden. Daarnaast duurt tanken bij een tankstation slechts drie tot vijf minuten, net als bij tanken van diesel of benzine. Waterstof tanken kan nu alleen nog in Arnhem, Rhoon en Helmond, maar op termijn is dit bij meer tankstations mogelijk.”
Twinning Energy biedt organisaties een compleet pakket aan voorzieningen en services voor zakelijk rijden op waterstof. “Het is een totaaloplossing voor bedrijven die streven naar schone mobiliteit”, aldus Wim Peels. “We leveren voorzieningen voor alle vormen van mobiliteit op waterstof. Voor transportbedrijven en logistiek dienstverleners, maar ook voor bedrijven en instellingen met een eigen wagenpark. En van het leveren van waterstofauto’s en een eigen tankfaciliteit tot en met de financiering. Met rijden op waterstof zijn organisaties verzekerd van schone kilometers. Medewerkers en chauffeurs kunnen tanken tijdens het werk en hebben dankzij een hoge actieradius maximale bewegingsvrijheid.”
Wim Peels -Twinning Energy
Als onderdeel van het totale pakket wil Twinning Energy waterstoftankvoorzieningen als dienst aanbieden tegen een maandelijkse vergoeding. “In eerste instantie gaat het om acht tanklocaties”, zegt Wim Peels. “Voor vier daarvan in de provincie Utrecht kregen we een financiering van Energiefonds Utrecht. Wel met de voorwaarde dat het BNG Duurzaamheidsfonds de andere vier buiten de provincie financiert, vanwege de samenwerking van het fonds met de gemeente en de provincie Utrecht.” Dankzij de goede kansen van zakelijk- en beroepsgoederenvervoer op waterstof was het BNG Duurzaamheidsfonds bereid de lening af te geven. Wim Peels: “Na succesvolle implementatie hopen we op een grootschaliger uitrol. We verwachten dan ook op de reguliere markt terecht te kunnen voor financiering, waar nu nog terughoudend gereageerd wordt.”
Lees meer over de projectfinanciering van Twinning Energy.